Login:
Hasło:
   Strona startowa      O projekcie      Uczestnicy projektu      Moduły szkoleniowe      Harmonogram szkolenia      Ważne dokumenty      Dojazd      Kontakt  
Strona: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7

Gruz budowlany - odpad czy towar?

Opublikowano: 14-09-2010

Klasyfikacja gruzu budowlanego ciągle budzi sporo kontrowersji. Każdorazowe wyburzanie starych budynków czy domowe remonty są źródłem powstawania nowych odpadów, które przecież trzeba w jakiś sposób zagospodarować. Okazuje się jednak, iż gruz budowlany nie musi sprawiać problemów, a dodatkowo można na nim zarobić. Materiał ten jest klasyfikowany jako odpad, jednak po przetworzeniu (kruszeniu, przesiewaniu) można go z powodzeniem wykorzystać jako kruszywo budowlane lub do innych celów. Rozwój budownictwa przemysłowego oraz infrastruktury towarzyszącej (hale produkcyjno-magazynowe, sklepy, hotele, biurowce, autostrady, drogi, pozostałe ciągi komunikacyjne, place itp.) wiąże się z rosnącym zapotrzebowaniem na materiały oraz surowce naturalne (piasek, żwir, wapń, kamień). Sprzyja to upowszechnianiu technologii recyklingu gruzu. Nowoczesne firmy budowlane wykorzystują ponad 80% gruzu z recyklingu. Gruboziarnisty żwir (bez drobniejszej frakcji) jest bardzo często używany do budowy parkingów; tak skonstruowane podłoże nie wymaga kopania kanałów drenarskich do odprowadzenia wody. Kruszywo z recyklingu może praktycznie zastąpić kruszywo największych frakcji w betonach zwykłych. Cena netto za tonę skruszonego gruzu kształtuje się w granicach od 10 do 30 zł za tonę, natomiast skruszenie gruzu kosztuje się w granicach 13 do 20 zł za tonę. Wynika z tego, że inwestując w kruszarkę do gruzu, kamieni, wyrobów ceramiki budowlanej (pustaków, cegieł, dachówek, kafli i in.) można nieźle zarobić. Recykling gruzu budowlanego może się okazać opłacalny w rejonach Polski centralnej i północnej, które oddalone są od głównych źródeł zaopatrzenia w kruszywa; zastosowanie materiałów z recyklingu gruzu budowlanego pozwalają na przykład wyeliminować lub znacznie ograniczy koszty transportu. Konieczność budowy oraz potrzeba dostosowania istniejącej sieci dróg do standardów UE pociągnie za sobą konieczność wykorzystania surowców pochodzących właśnie z recyklingu gruzu budowlanego. Oczywiście zbędny materiał można wywieźć na lokalne składowisko odpadów, gdzie trafia większość tego typu odpadów. Ceny za jedną tonę oscylują w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Odpadowy materiał można użyć w celu zabezpieczenia skarpy i powierzchni korony zamkniętego składowiska przed erozją wietrzną i wodną.

PTH Technika sp. z o.o.